søndag 19. august 2012

Mine flotte bregner

Når jeg forteller folk at jeg samler på bregner så ser de rart på meg. Bregner ......????? Hææææ!!!! Men, jeg er virkelig glad i bregner, og det begynner å bli ganske mange av dem i hagen min. De største har vært her siden jeg kjøpte tomten for mange år siden, men en del har jeg kjøpt også, og det blir nok flere av dem etter hvert. De største er som skulpturer i hagen, og passer flott sammen med hosta. Se f.eks. på bildet nedenfor.

Bregner og hosta

Noen av bregnene har fine, rødlige og beige toner og er som små smykker i bedet. Athyrium er blant de bregnene som har flotte fargenyanser.
Athyrium niponicum Pictum
Athyrium niponicum Metallicum

Athyrium Ursulas Red









Her er tre andre flotte bregner. Den ene har noen snodige korketrekkere.

Athyrium filix-femina Frizelliae

Dryopteris filix-mas rispa Cristata
Dryopteris filix-mas Linearis Polydactyla

De holder seg friske og grønne helse sesongen så sant det ikke blir for tørt eller for sterk sol.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar