søndag 18. oktober 2015

Drømmen om en japansk hage, del 2

Sebragress ved inngang til den japansk
inspirerte hagen
Jeg har vært så heldig å få noen tuer med flott prydgress av en hagevenn, og disse har jeg plassert i det jeg kaller forhagen til den japansk inspirerte hagen. Jeg har blant annet plantet et høyt og flott Sebragress ved siden av en kampestein, og jeg syntes det ble veldig fint.

I samme bed har jeg plassert kattemynte fra en annen hagevenn, en liten bregne, en liten buskbom som trengte litt ekstra stell, en skogvalmue og andre småplanter fra drivhuset.

Flott gress i grønt og hvitt
I et annet lite steinbed har jeg et prydgress med flotte kontraster i grønt og hvitt. Jeg husker ikke hva denne heter, men den sprer seg godt med rotutløpere  når den trives. I samme bed har jeg plantet en Artemisia momiyamae.

Her er to andre flotte prydgress. Jeg gleder meg til de vokser til. I bakgrunnen ser dere mosekledde steiner, og i bildet til venstre ser dere deler av en vakker eik. Jeg holder på med å lage flere bed i dette området, og henter steiner rundt omkring på eiendommen.




Etter litt klipping og rydding har jeg kommet et skritt nærmere den japanske hagen. Her har den pjuskete gyvelen blitt fjernet, og moseputen er blitt rensket for gress.

Her er den vakre moseputen blitt rensket for gress. Den har en utrolig sterk og flott grønn farge.

I den andre retningen av den japansk inspirerte delen av hagen har vi fått fjernet masse pjuskete gyvler, slik at det ble litt mer åpent og fremkommelig. Men det er fremdeles mye som gjenstår, og det blir nok et prosjekt ut på våren til neste år. I bakgrunnen ser vi nå steinbedene som skal renoveres, og et veltet furutre etter orkanen Nina.

Fremdeles mye å gjøre her, men nå er det i hvert fall mer åpent og fremkommelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar