tirsdag 6. oktober 2015

Hagebesøk hos en hagevenn på Askøy

En deilig sitteplass med flott utsikt over hagen. Her ser vi
også en liten hagedam og en pergola.
Det er lite som er mer inspirerende for en hageentusiast enn å gå på hagevandringer hos hagevenner eller i andre åpne hager. Denne gangen fikk jeg med meg mannen min for å hente prydgress hos en hagevenn som jeg nettopp var blitt kjent med, og hva var mer naturlig enn å få omvisning i hagen når vi først var der.

Allerede da vi kom kjørende med bilen på veien ovenfor huset skjønte vi at her bor det noen som er glad i hagen sin. Det kunne vi se på den fine beplantningen ved veien.

Hagen har flere høydenivåer, og det er flotte planter, busker og trær over alt. Flere hagedammer er det også, samt sitteplasser og kompostbinger.

Jeg var så heldig å få lov til å ta noen bilder, og noen av bildene ser dere her. Det er stort sett alltid lærerikt og inspirerende å se andres hager. Jeg holder på å bygge opp mitt eget hageparadis på Geitanger, og jeg er alltid på jakt etter inspirasjon og gode ideer som jeg kan overføre til min egen hage.

Beplantning i flere nivåer med vakre busker og trær.
Jeg likte veldig godt denne flotte benken.
















Disse 2 bildene er tatt fra det ene nivået i hagen, og her ser dere også at det er busker og trær oppover i skråningen. Spesielt godt likte jeg den flotte hagebenken som er murt opp, og som gled helt naturlig inn i ved enden av skråningen.

Jeg blir bare mer og mer glad i prydgress, og jeg har prydgress flere steder i min egen hage. Jeg har også 2 forskjellige bambus. Her ser dere et kjempeprydgress og en bambus i hagen som vi besøkte. De er virkelig et blikkfang, og kan fint stå alene.

Kjempeprydgress
Bambus

Hagedammer trenger ikke å være spesielt store for å være til fryd og glede i hagen. Det er tilstrekkelig med f.eks. et lite badekar, en stor murerbøtte eller lignende. Her er bilde av to små hagedammer i hagen vi besøkte. Selv i så små dammer kan man ha vannplanter, og rundt dammene er det flott med blant annet Iris, Hosta og litt større bladplanter.

Rhododendron og forskjellige bladplanter ved dammen.
En stor, flott Iris foran dammen.

Jeg er liker veldig godt Rhododendron, spesielt de med et filtaktig brunt eller grått belegg. I denne hagen er det både flotte Rhododendroner og et flott Tulipantre.


Til slutt må jeg vise bilder av 2 flotte Gunnera-planter. Slike har jeg lyst på selv, men de tar mye plass. Dessuten må de dekkes godt til når det nærmer seg frost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar