fredag 13. mars 2020

En vakker vårdag i Bergen

I dag skinte solen og det var noen få plussgrader. Det var godt å holde på i hagen, og å slippe unna alle korona-nyhetene for en liten stund. I hagen føles det trygt å være :-).

Hver dag etter jobben tar jeg meg en runde i hagen for å se om det er kommet noen flere knopper, blomster og spirer. Mobilkameraet må stort sett alltid fram for å forevige noe nytt og fint. Slik var det i dag også. I tillegg fikk jeg renset litt i fiskedammen min, og raket, klippet og ryddet på stiene rundt om i hagen.

Det er absolutt tid for julerosene. Noen juleroser har jeg kjøpt på Hagemessen på Lillestrøm, eller fra gartneriet på Grette uten for Drammen, eller fra Fantoft hagesenter utenfor Bergen, eller fra Eides stauder på Abbedissen på Askøy, men mye har jeg også sådd fra egne frø.

Det er alltid spennende å se hva som kommer opp fra egne frø. Av og til får man seg en skikkelig overraskelse hvis en spennende og uvanlig variant dukker opp. Spesielt spennende er det hvis det dukker opp en fylt variant med spennende fargekombinasjoner eller en variant med krage.

Julerosen til venstre nedenfor har jeg med stor sannsynlighet sådd selv. Den har en meget uvanlig lilla farge med en antydning til lysere lilla farge rundt kantene.












1 kommentar:

  1. Så mange fine Hellebrus du har! Har ikke så mange. Venter på noen frøsådde. Kanskje en kommer i blomst i år. Julerosene på sørsida som gjerne starter så smått før jul har hatt spisegjester og ser tuslete ut, men kanskje gjemmer de noen ekstra knopper.

    SvarSlett