lørdag 11. april 2020

Gleder meg til en summende hage

En av de virkelig store gledene med å ha en hage om sommeren er å se at den fylles med flotte insekter som bier, humler, sommerfugler og marihøner. Det er også veldig kjekt å få besøk av forskjellige fugler, spesielt småfuglene. Jeg har flere ganger sett at duene lander ved kanten av dammen og drikker av den. Det er så utrolig koselig å observere. Det er ikke fullt så koselig når naboens katt lusker rundt dammen etter som jeg har mange gullfisker i den. I fjor sommer ble en av mine tamme, voksne gullfisker litt for nysgjerrig og uforsiktig og ble derfor tatt av en katt. Antagelig trodde fisken at den skulle få mat.

Jeg liker å ha blomstring i hagen hele året, men om sommeren er jeg spesielt opptatt av at det skal blomstre mange bie- og humlevennlige planter. Jeg tenkte å presentere noen av mine favoritter blant disse plantene. Ikke bare tiltrekker de seg mange insekter, men de er også veldig dekorative og flotte planter.

Den første planten jeg vil presentere er Salvia Sclarea (Muskatsalvie). Det er i utgangspunkt en to-årig urteplante/medisinplante som blomstrer det 2. året, men jeg ser at mine planter også kommer det 3. året. Kanskje fordi jeg klippet dem godt ned etter forrige blomstring. Mine planter står opp langs en hvit murvegg, og gir en riktig sydenstemning. Mine planter er over 1 meter høy, og blomstene har forskjellige rosa toner og dufter ganske mye.


Jeg har flere forskjellige Ligulariaer. Dette er Ligularia dentata Garden Confetti og er en fantastisk bladplante som passer utmerket ved kanten av dammen. Fargen på bladene kommer ikke så godt fram på bildet, men oversiden på bladene er flerfarget, og undersiden er burgunder. Blomstene er gul-oransje og er helt til å bli glad av. Ligularia er en staude, og blir kraftigere fra år til år der hvor den trives. Denne planten trenger god plass fordi bladene kan bli meget store, og brer seg utover.


Denne burgunder-røde planten er helt fantastisk. Dette er en Angelica gigas (Rødkvann). Den er to-årig urteplante/medisinplante, og blomstrer 2. året. Frøene må sås ferske, så det er lurt å så dem om høsten slik at de får en kuldesesong. Humler og bier elsker denne planten.



En annen plante som er en storfavoritt hos insektene er Cephalarea gigantea (Gullknapp). Den blir lett nærmere 3 meter høy, men står stødig i all slags vær.

Dette er en plante som trenger god plass fordi bladene som befinner seg nede ved bakken brer seg utover. I tillegg er dette en plante som frøsår seg lett. Den trenger gjerne 1-2 år før den blomstrer.

Blomstene er lys gule og sjarmerende, men ser gjerne litt snodige ut med de forholdsvis små blomstene i forhold til de lange stenglene.

Dette er en staude som stortrives i solen. Den visner mer eller mindre helt ned om vinteren, men der den trives kommer den tilbake kraftigere fra år til år.





Den siste planten jeg vil presentere heter Symphyandra hofmannii i slekten Campanulaceae. Det er en svært dekorativ plante når den er i full blomstring med alle de hvite blomsterklokkene sprunget ut.

Den trives best i full sol, og insektene elsker denne planten. Den danner en bladrosett det første året, og blomstrer det andre året. Deretter er det vanlig at den dør. Men den lager mengder med frø, og den frøsår seg lett.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar