torsdag 11. oktober 2012

Flere bregner til hagen min

Som jeg har nevnt før så er jeg veldig glad i bregner, og nå har jeg plantet 3 nyanskaffelser ut i hagen. Den ene Dryopteris erythrosora Brilliance er forsåvidt ikke helt ny. Jeg kjøpte den fra Zimtrade tidelig i år og plantet den ut i hagen. Men hver gang den prøvde å titte opp av jorden, så var det en gnager eller snegl som sørget for å gnafse i seg alt som var synlig i jordskorpen. Til slutt måtte jeg grave opp de ynkelige restene av bregnen, og plante den i en potte og holde vakt over den. Det tok lang tid før den kom seg, men endelig har den fått utvikle seg til å bli en fin liten plante. Så nå har jeg tatt sjansen på å plante den ut igjen, men på et helt annet sted enn sist. De 2 andre bregnene fikk jeg tak i på Hageforumtreffet i august, nærmere bestemt på hagemarkedet på Gillund gård.

Dryopteris erythrosora Brilliance
Dryopteris affinis Crispa Congesta
Adiantum pedatum

2 kommentarer:

  1. Så flotte! Jeg er også veldig glad i bregner, men da innendørs i terraium (sammen med snegler). Dermed utgår de store artene, men det finnes mange små norske bregner som klarer seg fint i terrarium. Har du noen tips om hvor man får tak i mer eksotiske bregner?

    SvarSlett
  2. Heisan! Så kjekt å høre at andre også er glad i bregner. Jeg synes at bregner er en meget undervurdert plante, og den burde brukes mye mer i hager. Når du spør om eksotiske bregner så antar jeg at du mener bregner som ikke er spesielt vinterherdige. Slike planter har jeg lite kunnskap om. Jeg samler stort sett bare på planter som må klare seg ute. Men hvis du ikke allerede er medlem på hageforumene www.hagegal.no eller www.hagepraten.no så vil jeg absolutt anbefale deg å registrere deg på disse. På disse forumene kan du stille spørsmål om alt mulig som har med planter å gjøre. Lykke til med bregnesamlingen :-)

    SvarSlett