søndag 30. september 2012

Frøboksen min og høstlige betrakninger

Jeg synes at høsten er fantastisk på sin måte. Nå har jeg gått rundt i flere uker og samlet frø fra mange av staudene mine. Gleden er spesielt stor når noen av sjeldenhetene mine har dannet frøkapsler, og jeg ser mulighetene for å få enda flere av disse plantene. Mange av plantene mine, men spesielt diverse blåveiser og juleroser har dannet kraftige knopper i jordskorpen. Synet av disse knoppene gir meg en fantastisk glede og forventning til neste sesongs spiring og blomstring. Nå har jeg begynt å tømme diverse potter med løker av avblomstrede liljer, tulipaner, alliumer og fritillariaer. Det vrimler av babyløker, og jeg har mange timers arbeid foran meg med å få plantet dem i mindre potter. Ohhh lykke :-)

Før sommerferien fikk jeg et akutt behov for å få mer orden i frøsamlingen min, også med tanke på frøsankingen som jeg hadde foran meg. Så da jeg kom over en super duper boks på Ikea (jeg tror den kostet kr. 59,-), så var det bare å komme i gang med oppryddingen. Boksen har 2 skillevegger, slik at det blir 3 rom i den. Alle frøene som jeg har sanket selv har jeg i små gjennomsiktige frimerkekonvolutter som passer perfekt oppe i rommene i boksen. Frimerke-konvoluttene er utmerket til å ha frø i, men er frøene meget små så må konvoluttene teipes litt slik at ikke frøene finner veien ut av konvoluttene på egen hånd. I ett av rommene ligger de største frøposene på høykant. Både boksen og lokket er gjennomsiktige, og hele boksen er grei å transportere med seg. Jeg oppbevarer frøboksen i kjøleskapet.

Her er den supre dupre frøboksen min. I rommet til venstre har jeg alle de store frøposene og de frøposene som er
litt ekstra tykke. I det midterste rommet har jeg alle frøene som ligger i frimerkekonvolutter eller i små lynlåsposer.
I rommet til høyre har jeg tomme konvolutter og andre nyttige småting.
Nå er det snart frøbyttesesong, og jeg er klar :-). I løpet av høsten kommer jeg til å motta i hvert fall 2 omreisende frøbokser fra andre samlere. Da gjelder det å gjennomgå frøboksene for å se om jeg finner noen frø jeg bare må ha, for deretter å legge en del frø fra min egen samling opp i de omreisende frøboksene. Deretter sender jeg dem videre til neste mann/kvinne på mottakerlisten. Dette er utrolig gøy. Det går gjerne med en kveld eller to for å gjennomgå hver boks. Mange av frøsortene må googles for å skaffe seg informasjon om frøene/plantene. Jeg kan anbefale å være med på slike omreisende frøbokser på det varmeste til de som liker å så plantene sine selv. Det er reine julaften når en slik boks kommer på besøk :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar