tirsdag 25. desember 2012

Jakten på vårtegnene

Hva er det med oss hagegale? Selv om snøen ligger i tjukke lag ute, og kulden biter både i jorden og på huden, så er det nesten umulig å slappe helt av når det gjelder hagen. Jeg for min del må stadig ut å se om det er noe liv under snøen eller under stivfrosne blader. Jeg vet hvilke planter jeg skal se etter. Det er først og fremst blåveis, juleroser og noen primulaer som det er håp om å se noe mer av enn bare visne blader. Nedenfor ser dere et par søte bilder av blåveis en frossen formiddag for et par uker siden.

En lodden blåveis-knopp titter opp av snøen
En søt og liten blåveis-blomst




Flere av julerosene mine er også i ferd med å titte opp av snøen. Det er utrolig koselig å se blomstene som er like ved å åpne seg midt på vinteren. Her ser dere blant annet en rød, liten julerose som ikke klarer å vente til våren med å blomstre.

En liten, rød og blomstrende julerose
En hvit julerose i knopp

Her ses enda en hybrid-julerose som titter fram fra snøen, og Rhododrendonene har flotte knopper.

Rosa julerose
Rosa Rhododrendon











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar