mandag 15. juli 2013

Hageferie i England sommeren 2013, del 1

Endelig var tiden kommet for familiens tur til England. Jeg hadde lagt mine planer, men kanskje ikke røpet alle planene for resten av familien. Jeg ville nemlig til England for å oppleve vakre hager ;-). Torsdag 27. juni tok vi direkte fly fra Bergen til London Heathrow. Der plukket vi opp leiebilen vår, VW Sharan, og satte deretter nesen mot Cotswolds og Gloucester, vest for London. Der tok vi inn på et hotell med svømmebasseng til ungenes store glede.

Dagen etter gikk turen til Hidcote Manor Garden (ca en times kjøretur fra hotellet) i nærheten av den lille byen Chipping Campden. Etter hvert som vi nærmet oss kjørte vi forbi vakre og sjarmerende hus med hager. De små hageflekkene strakte seg ofte helt ut til veien, slik at vi opplevde vakker blomsterprakt langs bilveien. Her har vi nordmenn mye å lære :-)

Endelig nærmet vi oss Hidcote som eies av the National Trust.

Velkomstskilt til Hidcote Manor Garden
Kart over Hidcote Manor Garden

Da vi entret porten kom vi først til et lite og lokalt hagesenter med mange flotte planter, men ettersom jeg likevel ikke kunne ta med meg noe av dette til Norge så brukt vi ikke mye tid der. Vi gikk derfor videre til hovedbygning for å betale inngangsbilletten vår. Der møtte vi på noen usedvanlige hyggelig mennesker, og det tok ikke lang tid før vi var overtalt til å betale et familiemedlemskap i the Nasjonal Trust. Medlemskapet ville være inntjent etter det fjerde besøket i en Nasjonal Trust hage. Dessuten ga medlemskapet oss gratis parkering på en rekke parkeringsplasser, flere magasiner i året, katalog over alle hagene til Nasjonal Trust osv.

Hovedbygningen på Hidcote Manor Garden

Etter at vi hadde sikret oss medlemskap var det bare å gi seg på vandring i hagen. Vi fikk med oss et kart over alle hagerommene, og ungene fikk med seg oppgaver. Jeg vil vise en del bilder fra denne hageturen, men først vil jeg si litt om det som karakteriserer hagen. Den er inndelt i diverse hagerom. Hagerommene er gjerne adskilt med hekker som man må passere gjennom. Hvert hagerom har sin egen stil og har egne navn. Noen av rommene er meget stilistiske og ryddige, mens andre hagerom har et overdådig blomsterflor (cottage stil) som kan virke tilsynelatende tilfeldig arrangert, men som er utrolig vakre. Noen hagerom hadde nesten ingen planter, men var utrolig spennende likevel (nesten litt spennende og mystisk). Flere hagerom hadde lange blikkfang, noe som var skikkelig stilig.

Hageparti med flotte, hvite og blå Wisteria, formklipte busker og hekker, en vakker benk, valmuer, tistler, alliumer, revebjeller, en fin grusgang og benk mm.

Etter en stunds vandring kom vi til en tennisbane midt i hageanlegget, sikkert til resten av familiens store lettelse. Der etterlot jeg mann og 4 barn, mens jeg selv vandret glad og fornøyd videre.

Kjent parti fra hagen, "The Stilt Garden". 

Like ved "The Stilt Garden" var det lange blikkfang i flere retninger. Her ser dere 2 av dem. The Red Borders var fantastisk, men akkurat denne delen av hagen var stengt for gjennomgang, så vi fikk bare nyte den på avstand. Jeg vandret nedover The Long Walk, og det var en helt spesiell følelse å vandre nedover en slik vakker plen som strakte seg så langt med hekker på begge sider.

The Red Borders
The Long Walk


Det var mange flotte og formklipte busker og hekker. Buskene på bildet nedenfor likte jeg spesielt godt. Portalene i hekkene gjorde det spennende å entre inn i et nytt hagerom. De formklipte buskene i The Pillar Garden var mektige og flotte.

Den ene inngangen til The Bathing Pool Garden
The Pillar Garden


The Fuchsia Garden


Her er et lite utvalg av noen nærbilder av fine planter som jeg likte spesielt godt.

Gul trepeon
Ukjent, men flott farge


Blå Pulmonaria (Lungeurt)
Hvit valmue

Mørk blå Geranium phaeum, sannsynligvis "Lily Lovel" eller "Margaret Wilson"

En annen vakker Geranium

Her er noen frodige samplantinger som jeg likte spesielt godt. Planter som gikk mye igjen i deler av hagen var store bladplanter f.eks. hosta, geranium, primula, helleborus, revebjeller, valmuer, iriser og bregner.

Diverse primulaer og hosta
Knallrøde valmuer







Geraniumer og akeleier i skjønn forening

Margritter, revebjeller mm i skjønn forening

Store, flotte bladplanter, iriser, primulaer, valmuer, bregner mm i The Lower Stream Garden. Utrolig flott.

Sjarmerende hus i hagen

Blomsterpotter i The Maple Garden


Flere av hagerommene var sirkelformede. Her ser dere 2 av dem.

The Bathing Pool Garden


Mrs. Winthrop`s Garden dominert av Alchemilla mollis


Til slutt må jeg vise bildet av et fantastisk tre som omtales som The Cedar of Lebanon, og som denne hagen er kjent for.

The Cedar of Lebanon

Etter at jeg hadde beundret det store hageanlegget lenge og vel på egen hånd måtte jeg til slutt vende tilbake til tennisbanen. Det så ikke ut til at resten av familien hadde savnet meg et øyeblikk, for de var travelt opptatt med å slå ballen over nettet. Ganske genialt å ha et sted å plassere de ikke fullt så hageinteresserte familiemedlemmene mens en selv kan gå rundt i fred og ro :-).

Før vi forlot Hidcote var vi selvsagt innom restauranten/kafeen på stedet. Dagens suppe med rundstykke smakte fortreffelig. Vi var også innom butikken. Der kjøpte jeg en flott bok om Hidcote Manor Garden, samt en bok om området Cotswolds.

Dessverre fikk vi ikke besøkt nabohagen Kiftsgate Court Gardens fordi den var stengt for besøkende de 2 dagene som vi var i området. Den ligger i gåavstand fra Hidcote. Jeg håper at jeg får anledning til å besøke både Hidcote og Kiftsgate en annen gang, kanskje sammen med noen hagegale fra Bergensområdet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar