fredag 26. juli 2013

Hageferie i England sommeren 2013, del 3

Lørdag, 29. juni var tiden kommet for å forlate Cotswolds-området, og fortsette videre sørover til byen Plymouth. Jeg hadde selvsagt planer om hadde vi måtte besøke en hage på veien nedover. Jeg hadde på forhånd, før vi forlot Norge, sendt en bestilling på 59 frøsorter til Plant World Seeds nursery i Newton Abbott, og dette var tilfeldigvis på vei til hotellet som vi hadde bestilt ;-). Vi hadde selvsagt atter en gang bestilt hotell med svømmebasseng, så ungene kunne vel ikke klage på at vi besøkte en hage på veien nedover vel???

Jeg har handlet fra fra Plant World Seeds i mange år, og har vært veldig fornøyd med frøene som jeg har fått tilsendt. Jeg samler spesielt på Helleborus, Primula og Geranium, og de har veldig godt utvalg av disse frøene. Dessuten har de en hage som jeg veldig gjerne ville oppleve. Magasinet Norsk Hagetidend hadde en flere siders artikkel om dette frøfirmaet i årets mai-utgave.

Da vi kom fram insisterte resten av familien på at vi måtte spise lunsj i kafeen på stedet før vi skulle gå inn i planteutsalget og hagen. Så da måtte jeg smake på stedets "Dagens suppe". Den var supergod.


Kafeen på Plant World Seeds
Dagens suppe














Jeg tok meg en titt på kartet over hageanlegget før vi gikk videre. Eierene av stedet har prøvd å lage temahager hvor deler av hagen er blitt oppkalt etter ulike land.

Kart over hageanlegget

Først kom vi inn til planteutsalget hvor pottede planter stod klare til å bli kjøpt. Vi ble ikke særlig lenge der ettersom det ikke var aktuelt å ta med seg planter.

Inngangen til hageanlegget

Karmer fulle av planter for salg
Flere planter for salg














Selve hageanlegget bestod av mange smale stier som ledet til de forskjellige "landene". Jeg for min del var nok mest opptatt av den Japansk inspirerte hagen med hostaer, vakre lønnetrær, bregner, rhododendroner osv.


Et vakkert gullbladet lønnetre
Flotte blader på en rhododendron

























En flott japansk lønn

En artig pottefyr sitter ved dammen og fisker




Det var mengder av forskjellige valmuer og geraniumer i hagen. Jeg tok flest bilder av valmuer, og her ser dere noen av dem. Den fylte rosa valmuen var spesielt vakker.

En fantastisk fylt rosa valmue
Dette er også en valmue, men jeg vet
dessverre ikke hva den heter
Meconopsis grandis burgundy

Jeg er svak for store bladplanter. Rodgersia er blant de som jeg liker veldig godt. Flere av dem får en fantastisk bronsefarge i begynnelsen av sesongen.

En flott Rodgersia (kanskje en pinnata superba?)

Så til slutt et flott utsiktsbilde fra hagen

Etter at jeg hadde mistet tid og sted en lang stund fant jeg igjen resten av familien sittende på en benk på veien ut av hageanlegget. Utrolig flaks for dem at været var så deilig og varmt slik at de kunne slappe av og nyte den fine utsikten mens mor koste seg med alle de fine plantene ;-). Så var det å hente alle frøene som jeg hadde bestilt. De var holdt av til meg i kafeen. Gjett om jeg var fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar